RSS
 

Ćwiczenie na za…. mówienie

30 lis

Lubicie gry planszowe? Ja uwielbiam. Uważam, że ich wartość jest nie do przecenienia. Gry planszowe kształcą odporność emocjonalną, zdrową rywalizację, umiejętność wygrywania i przegrywania, podporządkowywania się poleceniom, pomagają rozwijać koncentrację, zbierają rodzinę przy wspólnym zadaniu (ku uciesze dzieci). No i oczywiście uczą…

Do tej pory moje gry planszowe wykonywane były techniką mocno amatorską, tym bardziej z wielką radością i dumą pragnę przedstawić grę wykonaną razem z serwisem MiMowa.pl w ramach „Ćwiczenia na za… mówienie” (17-stka to zawsze był mój szczęśliwy numer)  :-)

DSC_0015

Gra ma charakter uniwersalny, to znaczy, że puste pola na planszy można zapełnić w sposób zależny od celu, jaki chcemy osiągnąć.

Po zalaminowaniu gry można pisać na polach mazakiem suchościeralnym. Mogą to być np. sylaby, wyrazy, zdania z ćwiczonymi głoskami…

DSC_0016 DSC_0017 …lub przy pomocy masy mocującej przyklejać obrazki:

DSC_0018 Oprócz tego na planszy znajdują się gotowe już obrazki pod którymi kryją się ćwiczenia artykulacyjne. Mamy też karty z obrazkami, które należy ułożyć jedną na drugiej – służą do dzielenia wyrazów na sylaby lub głoski (do ćwiczeń można wykorzystać również „sałatkowe” obrazki z części 6).

Ponieważ bardzo lubię jak po zajęciach dziecko wraca do domu z gotowymi ćwiczeniami pod koniec spotkania opracowuję wraz z dzieciaczkiem czarno-białą wersję gry:

DSC_0019DSC_0020

Instrukcja:

Na pustych polach wpisujemy to, co w terapii logopedycznej utrwalamy (np. głoskę w izolacji, sylaby, logotomy, wyrazy, wyrażenia, zdania).

Opowiadamy dziecku: Mała Mi wybiera się na urodziny do przyjaciółki, która mieszka w drugim końcu miasteczka. Po drodze dziewczynkę czeka wiele przygód, czasami będzie potrzebowała Twojej pomocy.

Dziecko rzuca kostką. Losuje kartę z obrazkami, dzieli wyraz na głoski (sylaby). Jeśli występują trudności z dokonaniem analizy wyrazu warto wprowadzić kontrolę wzrokową (klocki, kasztany, guziki) – wypowiadając sylabę czy głoskę dziecko jednocześnie wskazuje na kolejny liczman. Następnie dziecko porusza się po polach i każde z nich nazywa. Jeśli pionek stanie na polu z rysunkiem musi wykonać zadanie usprawniające aparat artykulacyjny, dopiero wtedy ma możliwość kolejnego ruchu. Wylosowane obrazki wracają na spód puli.

Materiały w dobrej rozdzielczości do ściągnięcia z:
http://blog.mimowa.pl/

Życzę udanej zabawy! :-)

 

Tags: ,

Dodaj komentarz